Hatha Yoga

Integraleyogaschiedam-hatha2

Het woord Hatha is samengesteld uit ‘ha’ en ‘tha’ , ‘zon’ en ‘maan’ in het Sanskriet. Het verwijst naar het evenwicht tussen dag en nacht, mannelijk en vrouwelijk, positief en negatief, yin en yang, koud en warm en alle andere tegengestelde begrippen die paren vormen. Hatha yoga is gebaseerd op een samenhang van lichaamshoudingen (asana’s) en ademhalingstechnieken (zie ook ademhalingsoefeningen). Het kan gezien worden als een streven naar een evenwicht tussen de beide lichaam- en hersenhelften.

De houdingen zijn niet alleen fysiek maar hebben ook een effect op de geest en het bewustzijn. In alle oefeningen van Hatha Yoga speelt de adembeweging een belangrijke rol.

De uitvoering van de asana’s verloopt in vier fases:

Voorbereiding: je start altijd vanuit een ontspannen uitgangspositie. Dit kan zittend, liggend of staand zijn. De aandacht brengen we naar binnen en naar dat deel van ons lichaam wat betrokken zal zijn bij de aan te nemen asana en de ademhaling. Soms kun je in gedachte de oefening/houding al aannemen en zo je volledig instellen op de houding.

Aannemen van de houding: de volgende fase is het aannemen van de asana. Dit gebeurt (veelal) langzaam en aandachtig. Soms wordt een reeks van asana’s achter elkaar uit gevoerd, zoals de zonnegroet. Deze serie van asana’s wordt gezien de intensiteit sneller uitgevoerd.

Aanhouden van de houding: tijdens het aannemen van de asana probeer je zoveel mogelijk te ontspannen, zo min mogelijk spierkracht in te zetten en rustig adem te halen. De ademhaling ondersteunt de houding, maakt ze vloeiend en krachtig tegelijk. Hoe intenser de concentratie hoe heilzamer de werking. Afhankelijk van de moeilijkheidsgraad van de houding en het nivo van de leerling kan een asana van enkele tellen tot enkele minuten worden aangehouden.

Rusthouding: de asana eindigt weer in een ontspannen uitgangspositie (no 1). In deze houding observeren we het lichaam en de werking van de houding op lichaam en geest, en het verschil tussen spanning en ontspanning. De rusthouding is net zo belangrijk als het uitvoeren van de houding. Afvalstoffen krijgen de tijd om te worden afgevoerd en zuurstof en energie (prana) worden toegevoerd. Daarnaast raak je steeds meer vertrouwd met je lichaam en ontstaat een verdieping van het bewustzijn.


Ibiza yoga reis 2018

Na onze heerlijke reis in mei 2017 hebben we voor 2018 wederom het prachtige Can ... Read More
Lees meer...

YogaCamp 2017

Van 29 juli tot 19 augustus vond plaats het YogaCamp 2017 op de camping de ... Read More
Lees meer...

Yoga en Dans

Wil je niet alleen maar in een houding staan maar ook het plezier van bewegen ... Read More
Lees meer...

Ibiza flow

Benieuwd naar de flow die we hebben gedaan tijdens onze Ibiza reis? Bekijk hem via deze ... Read More
Lees meer...
b324eb9_w636_shutterstock24765733

H-yoga in beeld

H-yoga is een aangepast yogaprogramma voor (ex-) kankerpatiënten. Dit programma biedt ondersteuning in het herstel- ... Read More
Lees meer...

Gentle yoga

Na de zomervakantie gaan we door met de gentle yoga op donderdagavond. Deze vorm van yoga is ... Read More
Lees meer...

“Blijf dicht bij jezelf

versterk daar dan je krachten

in een oase van rust”